Portrettet -markedssjefen

Fana Friends, Zinken Hopp ungdomsklubb, Fana IL’s sommercamp, reklameskiltene i Fana Arena,100-års filmen til Fana IL – vi kunne med letthet gjort listen lenger, men tenker vi stopper der. Og heller stiller spørsmålet: Hva, eller hvem, er fellesnevneren? Vi gir deg likså godt svaret og vi; nemlig Lene Barikmo Stuhr.

Lene finner du bak stillingen «Marked-, kommunikasjon- og samfunnsansvarlig» i Fana IL. Men hvem er så denne virvelvinden som bruker store deler av dagen sin på å «godsnakke» med både eksisterende og potensielt nye samarbeidspartnere for Fana IL? Vi har tatt et dypdykk i hverdagen til Lene.

For å si det «på min måte: Kor gammal heite du kjemme fra?»

Som vanlig sitter latteren løst hos Lene, som tviholder på 39 år, opprinnelig fra Laksevåg og inngiftet bosatt i Fana de siste 10 årene. Lene er som sagt gift og har tre barn i alderen 7 til 15 år. I ungdommen, eller nesten til voksen alder, var det fotball som stod på programmet. Men ikke nå lenger, for selv om idretten fremdeles har stort fokus i Lene sitt liv er det den administrative biten som er hovedbeskjeftigelsen. Men også som idrettsmamma på sidelinjen.

Hvordan havnet du i Fana IL?

Det var høsten 2016, jeg jobbet på Sotra – hadde to små og en litt større hjemme. Fana IL hadde ute en utlysning som økonomimedarbeider – som (heldigvis) min mann (som er trener i Fana friidrett) fulgte med på. Jeg tok en telefon til Hans (Dankertsen), søkte og fikk jobben. Så egentlig var det litt tilfeldig at jeg havnet i Fana IL.

Men med barn som alle tre er aktive innen hver sin idrett og en sterk generell interesse for idrett var det ideelt å kunne kombinere de to med å jobbe for idretten i idretten.

Du har ansvaret for «Marked-, kommunikasjon og samfunn» i Fana IL – hva betyr det sånn i praksis?

Kortversjonen er at det er jeg som har ansvaret for f.eks. samarbeidspartnerne til (i utgangspunktet) hovedlaget. Jeg jobber med samarbeidsavtaler, med eventer og samlinger. Det er mye skriving av søknader, spesielt med tanke på jobben vi gjør som samfunnsansvarlig.

På papiret jobber du mest for hovedlaget, men med tanke på alle gruppene i idrettslaget – blir det mye «kan du bare»?

Ny latter – jobben min ut mot gruppene er til en viss grad «sesongbetont». Ofte inn mot både mesterskap og f.eks. en ski-sesong eller en håndballsesong. Er det happeninger på huset (les: Fana Arena) eller store arrangement kan jeg også vere med å bidra.

Ikke bare jeg, men administrasjonen generelt har etter hvert opparbeidet oss god erfaring når det gjelder gjennomføring av arrangement – så det er bare å spørre om assistanse. Det er ikke alltid vi har anledning til å vere med på selve arrangement, men vi kan alltid bidra med erfaringsoverføring og gode råd.

Hvordan går du fram for å skaffe nye samarbeidspartnere? Er det forresten noe du vil avsløre?

Kort og greit – ring! Ta opp telefonen og ring. Ikke bare potensielle nye partnere, men også ring eksisterende for å vedlikeholde kontakten.

Sponsormarkedet er et tungt marked å jobbe i. Og selv om de aller, aller fleste er positive til idrettslag så er det ikke akkurat slik at de svare ja til en avtale med en gang du kontakter de. Veldig ofte ender det med «send en e-post» og så kommer vi ikke lengre. Bergen er kanskje Norges nest største by, men vi er mange om beinet og de fleste er allerede blitt kontaktet av andre som er ute i samme ærend som oss.

Som idrettslag har vi har nå vært gjennom en tung periode med tanke på korona smitte, nedstenging, permitteringer, oppstart og åpning – hvordan er det med sponsormarkedet oppi alt dette?

Det er helt klart andre tider. Vi har samarbeidspartnere som har fått en helt annen hverdag – med både permitteringer og en usikker fremtid. Og påfølgende omprioritering av midler. Vi føler på en måte at dette kanskje ikke helt er tiden for å inngå nye relasjoner. Vi forsøker heller å bruke tiden på å pleie forholdet til de samarbeidspartnerene vi alt har.

Og med tanke på de restriksjonene som følger av korona-pandemien er det vanskelig å love bort f.eks. en full hall med mye eksponering under en elitekamp.

Kommunikasjon = sosiale medier? Er Fana IL «populær» på sosiale medier?

Tja, i forhold til de vi kan sammenligne oss med er vi vel midt på treet. Vi har bortimot 5.000 følgere på Facebook og omtrent det halve på Instagram. Dette er hovedlaget sine tall – ser vi på tallet fra alle undergruppene vil jeg tro vi ligger et sted på 10.000 +.

Vi ønsker selvfølgelig å få opp antall følgere på SoMe (Sosiale Medier). Vi har noen tanker om hvordan dette skal gjøres og er nå en liten gjeng på tre stykker som skal jobbe med å skape innhold og regelmessige oppdateringer. Det er ikke til å stikke under en stol at SoMe ofte kommer i siste rekke i en travel hverdag. På kort sikt må vi finne ut «hva treffer» leserne våre og samtidig må vi finner mer tid til å jobbe med SoMe.

Hva vil du si er det beste med å jobbe i et idrettslag kontra i en «vanlig» bedrift, hva er den største forskjellen?

I motsetning til en «vanlig bedrift» av samme størrelse er vi relativt få ansatte. Det betyr at vi får vere med på mye forskjellig. Ingen dag er lik, og vi lærer nytt så å si hver dag.

Som ansatt i et av Norges største idrettslag får du vere med på både oppturer og nedturer. Å vere «med på» å ta OL-gull er helt klart en opptur som vi husker lenge.

Et idrettslag er helt avhengig av frivillige – uten de så stopper det opp. Her ligger nok også den største forskjellen på det å vere ansatt i en vanlig bedrift kontra et idrettslag. De frivillige jobber for idretten på ettermiddag- og kveldstid. Da blir det naturlig nok mye henvendelser og kontakter også utenom ordinær arbeidstid. Så du lærer fort å vere fleksibel på tilgjengelighet.

Fana har OL-gull vinnere, vi har et elitelag i håndball, vi er (ett av) Norges største idrettslag – er dette salgbare argument ovenfor potensielle samarbeidspartnere?

Vanskelig å si. Det kommer helt an på personen «i andre enden». Hovedfokus for mange er, naturlig nok, «What’s in it for me». Det er slutt på den tiden da en bedrift tok seg råd til å sponse fordi de har lyst. De aller, aller fleste nå i dag er selv på jakt etter kunder og har ikke uten videre anledning til å støtte et idrettslag.

Samtidig er det flere og flere som satser på gode verdier, bærekraft og miljø når de velger samarbeidspartnere. Vi har Fana IL’s sommercamp (støttet av Gjensidigestiftelsen), vi har ungdomsarbeid og vi har Zinken Hopp ungdomsklubb. Alle tre er områder som våre samarbeidspartnerne setter pris på – samtidig som dette er områder og tiltak de gjerne jobber med selv. Vi jobber på en måte mot de samme målene.

Og der var det brått slutt på den tilmålte tiden for praten med Fanavarden, ett nytt møte stod på timeplanen. For ordens skyld så nevner vi at Lene i tillegg til «alt det andre» også er redaktør for Fanavarden.

Hovedsamarbeidspartnere

Samarbeidspartnere