Eviny, Sponsorbattle og Fana IL

SRF, Eviny og Sponsorbattle er «nye» ord i mitt vokabular.

Googler du SRF så kommer Salgs- og Reklame Foreningen i Bergen opp. Eviny vet vi er BKK, det største energiselskapet på Vestlandet.

Og disse to har nå gått sammen om å arrangere en Sponsorbattle. Som  blir beskrevet som «en konkurranse der Eviny i samarbeid med SRF ønsker å gi sponsorobjekter muligheten til å pitche seg til en sponsoravtale. Sponsing er en av landets største mediekanaler og det er på tide at man får vist frem hvilke muligheter som ligger i denne helt unike medieflaten».

Og der var enda ett nytt ord, pitch; som jeg har leitet meg fram til betyr noe slikt som «en verbal og/eller visuell presentasjon av et nytt prosjekt».

Men jeg er likevel litt nysgjerrige på hva dette er, og slo av en prat med Marked og Kommunikasjon her på huset (Fana Arena), Hege Bøkko og Lene Stuhr.

Vi starter med det enkle,  hva er egentlig en Sponsorbattle?

-Kort fortalt er det en arena der vi kan vise oss fram for mange potensielle støttespillere på en gang. Oppgaven, eller utfordringen, om du vil var å i løpet av fem spørsmål svare på hva Fana IL kan gjøre for Eviny.

Hvordan kan ditt idrettslag fungere som en mediekanal?
Hvordan kan ditt idrettslag styrke merkevaren til sponsorer?
Hvilke kommersielle muligheter er unik for nettopp ditt sponsorat?
Hva vet du om målgruppen din, og hvordan når sponsorene dem igjennom ditt sponsorat?
I hvilken grad kan ditt sponsorat lage arrangementer og produsere innhold som gir sponsorene verdi?

Hvordan, og hvorfor, meldte vi oss på dette?

-Vi var på et møte hos Eviny og ble utfordret til å sende inn også Fana IL som deltaker i konkurransen. Det gjorde vi med å lage en Sway der vi svarte på de fem spørsmålene.

Når slike konkurranser kommer opp, hvordan griper dere på Marked og Kommunikasjon det hele an?

De ser på hverandre, før de svarer at akkurat denne var «enkel».

-Vi har så mye godt materiale fra både bredde og topp liggende at her var det bare å plukke fra øverste hylle og sette sammen.

Vet dere hvor mange som var med i konkurransen?

-Nei, men vi vet hvem som er i finalen sammen med oss. Det er Bergen Vest Svømmeklubb, VOID, Bergen Cykleklubb, Gimle Basket, Bergenssvømmerne og Tertnes Håndball Elite. Noen kjenner vi, noen kjenner vi ikke. Men spennende blir det, det er vi ikke i tvil om.

Til slutt;  har dere laget en «vinner-strategi»?

-He,he. Vi har jo forberedt oss litt da. Vi var blant annet tilstede under «Medievalg 2023» for å se hvordan CAPA, Schibsted, Snapchat, Aller Social Club, Amedia, LinkedIn, P4-gruppen, TV2 og Splay pitche om hvorfor du skal bruke markedskronene dine hos de i 2023. Det blir jo litt det samme som vi skal gjennom 28.september, bare at dette var for bedrifter. Og det var Schibsted som stakk av med seieren.

-Samtidig som vi fikk inspirasjon fikk vi sett hvordan disse bedriftene hadde løst oppgaven. Og vi fikk se at ti minutter virkelig betyr ti minutter, og iallefall ikke mer.

Men hvordan vi skal vinne har vi ikke tenkt å snakke høyt om før onsdag om en uke. Da skal finalistene opp på scenen på Magnus Barfot kino i Bergen og i løpet av 10 minutter skal hver finalist fortelle og/eller vise hvorfor akkurat de skal vinne et Eviny sponsorat til en verdi av 200.000,- kroner.

Fana IL er en av syv finalister. Og fra vår egen markedsavdeling (les: Hege Bøkko) har vi fått vite at det er fordi «hele Fana IL leverer godt på veldig mange områder! Alt fra SoMe, nyhetsbrev, fanavarden, hjemmeside, at Hans er rappkjefta i media, våre fine verdier, arrangementer, produserte videoer, nettverksbygging og ikke minst i og for idretten, alle medlemmer, barn, unge og utøvere».

Vil du være med på Magnus Barfot onsdag 28.september, så melder du deg på her Sponsorbattle 2022

Vil du se hva som gjorde at vi kom gjennom nåløyet så klikk deg inn her

Tekst: Marianne Kolås

Hovedsamarbeidspartnere

Samarbeidspartnere