Hvem er.....

Camilla Skjensvold og administrasjonen

I disse dager er det mye informasjon ute og går, både om Idrettskolen, Fana Mosjon, Fana IL og ikke minst nå for tiden - koronaregelverket. Mye av informasjonen slutter med «Har du spørsmål, ta kontakt med administrasjonen i Fana IL».

Hvem er så denne «Administrasjonen»?  Hvem er det du treffer når du ringer 55 99 10 00? Og hvem er det som svarer når du sender mail til post@fanail.no? I alle fall i 95% av tilfellene er det Camilla som svarer på henvendelsen din.

Hvem er så Camilla? Det ville vi finne ut av.

Camilla Skjensvold startet på ingen måte i Fana IL den gangen hun ble ansatt. Hun har nemlig en fortid innen både turn, langrenn og friidrett fra sine yngre dager. Før hun altså etter en del «omveier» endte opp som ansatt i administrasjonen. Vi starter med tiden mellom den aktive idrettskarrieren og frem til ansettelsen i Fana IL

-Etter videregående ble det jobbing ett år som butikksjef. Så var planen å ta en utdannelse innen reiseliv, og da trengte jeg mer enn ett språk. Valget falt på Frankrike, for i første omgang for ett år. Her ble det språkstudier - og mye ski-gåing. Men som så mange andre ble det litt frem og tilbake før jeg fant ut hva jeg «ville bli når jeg ble stor». Så jeg hoppet av språkstudiene og over på interiørarkitekt studiet. Etter en runde tilbake til Norge, ble det en ny tur til Frankrike før jeg havnet på interiørstudier i England. Etter 2 ½ år valgte jeg imidlertid å gå tilbake til reiselivsstudiene, så jeg har en bachelor i “Tourism Management” fra Birmingham. Jeg jobbet hos både turoperatører og hotell resepsjoner om sommeren for å få den praktiske erfaringen.

Da jeg var ferdig med utdannelsen jobbet jeg mye med tilrettelegging av blant annet ulike kongresser og arrangementer. I alle størrelser. Alt det administrative arbeidet som ligger bak det å arrangere en kongress kom godt med da jeg begynte å jobbe i Fana IL. Også her er det mye som skal arrangeres, og jeg så at det det var mange systemer som trengte oppdatering, eller innføring av systemer for den del, da jeg begynte i jobben min.

Trenerforum (foto: Fana IL)
Trenerforum (foto: Fana IL)

Og så havnet du hos Fana Idrettslag?

-Litt latter, og litt tenking … Hvor skal jeg begynne? Det hele startet med at det var en ledig stilling i Fana Fotball og en venninne som tipset meg om den. Men før jeg kom så langt var den allerede besatt, så jeg slo egentlig Fana IL fra meg i den omgang. Ikke lenge etter fikk jeg et nytt tips. Nå om en ledig jobb i administrasjonen hovedlaget – og etter litt frem og tilbake endte det med at jeg fikk den jobben

Den jobben du en gang begynte med i Fana Idrettslag, er jobb-innholdet det samme i dag som det var den gang?

-Nei, der er det blitt endringer kan du si. Da jeg starter for noe over åtte år siden, i en 60% stilling, så hadde jeg i tillegg til mye av dagens oppgaver også regnskap og markedsarbeid i stillingsbeskrivelsen min. Ikke lenge etter fikk jeg ansvaret også for Fanahytten. Da jeg begynt i Fana IL, var vi ikke så mange i administrasjonen. Det var Hans (daglig leder red.anm.) og så var Gisle (sportssjef red.anm.) der litt til og fra. Og vi hadde tilhold sammen med Fana Fotball nede på NIP (Nesttun Idrettspark red.anm.). Nå har vi egne ansatte som tar seg av hhv både regnskap/økonom og marked.

Hvordan er en normal arbeidsdag for deg? Er det slik som mange går rundt og tror at du «bare sitter der og venter på at medlemmene skal ta kontakt»?

-En kan godt si at alt er snudd på hodet i forhold til hvordan det var da jeg startet her. Dagene mine går mye med til å for eksempel administrere både Idrettsskolen og Fana Mosjon, vedlikehold av medlemsregister og ellers svare på henvendelser om alt fra «kan vi få slipe skøyter i dag» til «har dere funnet drikkeflasken til barnet mitt». Det gjelder utleie av Fanahytten (her er Camilla er booking ansvarlig vaktmester), det er spørsmål om ledige tider på både Fana Stadion og Slåtthaug isbane. (Som jo egentlig er Bergen Kommune sine anlegg). I grunnen har jeg en ganske så variert arbeidsdag.

Idrettsskolen? Du har jo en ganske så sentral rolle her, er det riktig å si at om du ikke er idrettsskolens mor, så er du i alle fall adoptivmoren?

-Ha, ha. Idrettsskolens mor er jeg nok ikke. Den startet etter initiativ og ide fra Gisle. Men Ok da, adoptivmor kan jeg kanskje gå med på. Sportssjefen vår registrerte at det ikke var aktivitetstilbud for de aller minste, og begynte med ett parti. Her var det mye arbeid og jeg kom for fullt inn i den biten da Lene (Stuhr) ble ansatt på økonomi og markedssiden i Fana IL.

Her fikk jeg for fullt dra nytte av erfaringen fra kongressplanleggingene mine. Vi laget nye rutiner blant annet for påmelding. Noe som lettet arbeidet betraktelig. Sammen har vi utviklet Idrettsskolen til det den er i dag. Vi har tett oppunder 400 barn som er med hvert år. Også nå i koronaåret har vi greid å få til et greit tilbud til medlemmene våre.

Idrettsskolen (Foto: Marianne Kolås)
Idrettsskolen (Foto: Marianne Kolås)

Hvordan er det å jobbe med idrettsskolen? Det er vel ikke en aktivitet som er gjordt sånn på et øyeblikk å tilrettelegge for?

-Det har gått seg til. Nå kan vi dette, og i tillegg har vi erfarne og dyktige instruktører. Der mange er med år etter år. Instruktørene er utøvere i Fana IL, fra «de fleste» grenene. Selvfølgelig hender det at vi får klager, men de er ikke mange. Og vi greier stort sett å rydde opp i de som kommer.

Nå har vi også partier i Fana Arena, og da er det veldig gøy å få sett alle ungen også. Det er ikke alltid jeg rekker å reise rundt på alle skolene for å se hva som skjer.

Fanahytten? Hvem leier den, og hvilke aktiviteter passer inn der oppe? Som «vaktmester» hva er det rareste du har måtte ordne opp i etter at hytten har vært brukt?

-«Alle» kan leie Fanahytten. Her er alt fra Fana IL sine egne grupper, det er barnehager og skoler. Bursdager for både store og små. Vi har leid ut til «Yoga-helg» og til religiøse grupper. Turterrenget rundt hytten er veldig bra, både sommer og vinter. Så her er det (nesten) bare fantasien som setter grenser for hvilke aktiviteter en kan drive med.

For det meste så har det gått bra, men det finnes selvfølgelig unntak også her. Jeg både sjekker og dobbeltsjekker før jeg sier ja til utleie. Vi har fått en ødelagt dør og en knekt seng, men i det store og hele oppfører leietakerne seg slik vi forventer at de skal.

I disse korona-tider, hvordan er hverdagen i Fana IL?

-Det er litt sånn stengt dør, åpen dør, stengt dør. Og selv om vi til tider synes det er litt kjedelig (for å si det sånn) så må vi følge reglene og de pålegg som kommer. Det føler jeg at vi har greid på en god måte. Nå gleder vi oss bare til alt en gang er på stell igjen og vi mellom annet kan ønske Fana Mosjon og de over 20 år velkommen tilbake på trening.

Om det er mulig å sette ord på det – hva er det beste og hva er det ikke fult så kjekke med å jobbe i et idrettslag?

-Det å jobbe i et idrettslag er til tider en 24 timers jobb. Men alle de flinke og smilende medlemmene og alle de frivillige vi møter i løpet av dagen gjør det verdt det. Absolutt.

Det at ikke to dager er like er vel noe av det beste med jobben. Når du i tillegg er veldig glad i sport (og ser alle Brann sine kamper) er det ikke direkte feil å jobbe i et stort idrettslag som det Fana IL er. Da får vi heller leve med alarmen i Fana Arena som går midt på natten, eller at det er noen på Fana Hytten som har låst seg ute og du må opp der og låse opp.

Her tenker jeg at jeg blir til jeg en gang «går av med pensjon».

Hovedsamarbeidspartnere

Samarbeidspartnere